Аманда Левит (AL_A) победница je конкурса за Архитектонско идејно решење будуће Концертне дворане Београдске филхармоније, саопштено је данас.
Након процеса избора најбољег понуђача, у великој конкуренцији пристиглих решења, тим пројектног студија Аманда Левит Аархитектс (АЛ_А) из Лондона изабран је за победника међународног конкурса за архитектонско идејно решење будуће концертне хармоније Београдске филхармоније.
Планирана локација објекта је на Новом Београду поред Палате Србије, у Блоку 13. Раније је саопштено да би у нову зграду држава могла да уложи 120 милиона евра, о томе и детаљима конкурса можете да читате у посебној вести.
Концертна дворана Београдске филхармоније је највећа културна инвестиција у региону деценијама.
Аманда Левит победница конкурса за Филхармонију на Ушћу Фото: Београдска филхармонија
Смештен поред историјске Палате Србија на Новом Београду, пројекат представља изузетну посвећеност изградњи светлије, одрживије будућности града према визији Ивана Тасовца.
Са више простора за извођење, одржавање проба и креативни рад, укључујући симфонијску концертну салу са 1.600 места, дворана ће бити прве врсте на Балкану, међународно призната платформа за музичко извођење светске класе која ће допринети друштвеном, економском и еколошком развоју Србије.
У име Владе Србије у партнерству са Кабинетом премијера, Министарство културе и информисања, Градом Београдом и Београдском филхармонијом, Програм Уједињених нација за развој (УНДП) је 2021. године покренуо међународни конкурс за дизајн намењен најпознатијим светским архитектонским фирмама.
Међународни жири састављен од архитеката, стручњака за концертне дворане и конкурсе, као и представник Владе РС, Министарства културе и информисања, Града Београда и Београдске филахрмоније, оценио је развијене по детаљним смерницама и техничким концептима које су израдили консултанти за стратешко планирање уметности и културе британске мултинационалне фирме Аруп, као и према плану детаљне регулативе Града Београда.
Жири је оценио шест предлога у завршној фази конкурса, који ће ускоро бити доступни на сајту УНДП Србија.
Аманда Левит победница конкурса за Филхармонију на Ушћу Фото: Београдска филхармонија
Будућност Београдске филхармоније коначно добија јасне контуре
„Пре много година, са неуморним и неустрашивим ентузијазмом, наш некадашњи и драги директор Иван Тасовац, кренуо је у вишедеценијски сан – да сагради величанствени дом за Београдску филхармонију, водећи оркестар у региону, стварајући међународно признат центар за музику, регионални центар културе и уметности и нови симбол Београда и Србије.
Одушевљени смо решењем студија АЛ_А, дизајном који не само да слави јединственост нашег оркестра, већ и пружа приступачно, посебно и атрактивно место за друштвена окупљања у главном граду Србије које слави стил живота Београда као европска метропола и нови дом Београдске филхармоније какав заслужује“, рекао је Дарко Крстић, вд директора Београдске филхармоније.
„Нисте могли да замислите боље место од овог да бисте послали поруку визије Србије за будућност. Величанствено окружење парка Ушће, на обали реке Дунав, шаље моћну поруку о преображењу и поновном враћању природи наших градова како бисмо их учинили зеленим и лепшим просторима.Концертна сала ће бити израз складности између природе, архитектуре и музике, на стожерној тачки у Европи где се сусрећу Исток и Запад. Да ће бити место где ће се људи из свих крајева и култура, свих узраста и вештина, окупљати како би уживали у музици свих жанрова, каже Аманда Левит.
„Концертна дворана Београдске филхармоније је тренутно највећи инфраструктурни пројекат у области културе у Србији и региону, али и један од највећих у Европи. Поносна сам што је реализација овог вишедеценијског сна многих наших професионалних музичара, младих талената, љубитеља музике, али и грађана Србије – коначно на помолу верујем да ће управо изградња ове дворане бити једна од највећих заоставштина у култури ове Владе, каже Ана Брнабић, председница Владе Републике Србије.
Јасно је колико је важно улагање у културу и образовање као стубове успешне и јаке модерне државе, што смо до сада и показали бројним сличним пројектима.
НОВИ СИМБОЛ БЕОГРАДА
Ова дворана засигурно ће постати нова знаменитост Београда и привући ће нове посете у нашу земљу, али и својим богатим културним програмом допринети бољем квалитету живота свих наших грађана. Верујем да ће ово постати још једно чвориште за стварање контаката и размену знања, креативних идеја и искустава како домаћих тако и страних уметника.“
АЛ_А је награђивао архитектонски студио који је основала архитекта Аманда Левит, добитница британске награде РИБА Стерлинг. Њени завршени пројекти укључују нови улаз, двориште и галерију за музеј Викторија и Алберт у Лондону и Музеј уметности, архитектуре и технологије у Лисабону. АЛ_А предводи међународни тим који укључује пејзажне пројектанте фирме ВДЛА (Ван Дјук Лендскејп архитектс), инжењере португалске фирме „АФА консаллт“ и локалне архитекте Београдског студија Забриски, док Аруп наставља своју улогу у домену акустичног дизајна.
Као наредни корак АЛ_А тим ће радити на изради техничке документације, која је подељена у три фазе, у складу са Законом Републике Србије о изградњи и планирању.
Аманда Левит (АЛ_А) о свом концепту:
Концертна дворана Београдске филхармоније је изузетно значајан пројекат за град Београд и Србију.
Пројекат је највећа културна инвестиција у региону деценијама, смештена на важном месту са невероватно богатом историјом – поред Палате Србија, на ушћу двеју великих европских река и са погледом на природну очуваност Великог ратног острва. То је изузетан показатељ амбициозне визије које Београд има за своју будућност.
Предео око реке Дунав и амбијент парка је наша полазна тачка.
Коришћење водене површине да би се у њој одразила зграда и околна природа дочарава мочварно подручје које је првобитно омогућило српском народу да се овде успешно развија.
Поновно враћање парка природи као амбијента за нову Концертну дворану шаље напредну поруку о потреби да наше градове преобразимо и учинимо их зеленијим, чистијим и лепшим. Сада више него икад, напетост која влада између природе и градова мора се помирити. Ми то овде радимо тако што замишљамо Концертну дворану Београдске филхармоније као израз хармоније. Склада између грађевине и природног простора, између истока и запада, између старог и новог, између генерација и између култура.
Nisam siguran da mi je jasan sadrzaj same zgrade. Sta ce se tacno nalaziti u tolikoj zgradi, pored centralne sale i verovatno jedne pomocne i 2-3 pratece, gde ove 3 manje mogu da stanu u jedno os 4 krila zgrade?